Persoonlijkheid identificeren aan de hand van kleding
Voor veel mensen is het steeds belangrijker om zich aan de hand van kleren te uiten. Veel verschillende culturen hebben ook veel verschillende kleren. Dit is terug te zien aan het assortiment binnen verscheidene winkels. Vaak vind je de gehele winkel afschuwelijk of juist weer interessant.
Exclusiviteit
Merken spelen hier steeds meer op in door hun eigen kenmerken duidelijker te laten terugkomen in hun merken. Zo is een Gucci eenvoudig te herkennen. Maar dit geld niet alleen voor de dure merken. Ook de merken van gemiddelde prijsklasse zoals Zara laten zien dat ze iets willen uitstralen. Zara is dan wel betaalbaar en goed te verkrijgen in Nederland toch laten ze zien waar ze vandaan komen. Exclusief te verkrijgen, en door een bepaalde uitstraling willen ze dit houden. Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld Starbucks, als het om koffie gaat.
Brede doelgroep
De winkels voor een brede doelgroep zoals een Van Der Kam Fashion, H&M of Veromoda hebben merken die veel mensen aanspreken. Ze gaan mee met de nieuwste trends zoals jumpsuits, lange rokken en noem het maar op. De populaire merken van dit moment voeren de boventoon. Dit maakt ze echter uitermate geschikt voor degene die op wilt vallen, maar niet uit de toon wilt vallen.